FAKTYCZNA WŁADZA

Kiedy jednak w Kamakura powstaje siedziba szogunatu i faktyczna władza ; przechodzi w ręce wojowniczych rodów, miejscowość ta staje się jakby stolicą kultury rycerskiej – siedzibę szogunatu można porównać ze Spartą. Duchowym tworzywem spajającym to wielkie zgrupowanie wojowników staje się filozofia i Zen. Jej rzecznikiem jest już drugi szef szogunatu – Minamoto-no-Jorii – a póź- niej liczne generacje rodu Hojo. Jak słusznie zauważa prof. Wiesław Kotański ; w „Zarysie dziejów religii w Japonii”, dzenizm przynosi również nową falę wpły- wów konfucjańskich w Japonii. Prof. Kotański pisze dalej: „Dzenizm przenosi do Japonii filozofię Czu Siego. Jej właściwy metafizyczny charakter ma w Japonii niewielkie echo, natomiast etyka konfucjańska ze szczególnym naciskiem na j obowiązki poddanego ukształtowała tu ideał godnej człowieka postawy urze­czywistnionej w postaci bushi – rycerza, który kieruje się niepisanym kodeksem moralnym „Bushido” – „droga rycerza”.

Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji z różnych dziedzin wiedzy. Jeśli lubisz czytać rożne ciekawostki to dobrze trafiłeś. Zapraszam do subskrybowania i komentowania.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)